تغییرات مدیریتی در سازمان بورس

معاون اجرایی سازمان بورس از تغییرات در بدنه مدیریتی سازمان بورس خبر داد‌. سعید فلاح‌پور روز گذشته ضمن بیان راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک در گفت‌وگو با فارس گمانه‌زنی در مورد برخی تغییرات مدیریتی در سازمان بورس را نیز تایید کرد و گفت: این جابه‌جایی‌ها وجود دارد اما هنوز جزییات آن مشخص نیست‌. بر اساس این گزارش، معاون اجرایی سازمان بورس اعلام کرد: بر اساس دستورالعمل جدید اصلاح‌شده در نهایت نماد اغلب بانک‌ها با شرایط تحت احتیاط بازگشایی خواهد شد‌. سعید فلاح‌پور از راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک در بهمن‌ماه امسال خبر داد و گفت: راه‌اندازی این سامانه در چارچوب سامانه نامک اقدام بزرگی در بازار سرمایه خواهد بود و به توسعه بیشتر بازار خواهد انجامید‌. وی با بیان اینکه تاکنون برای سفارش سهام از سوی مشتری به کارگزار هیچ محدودیتی وجود نداشت، گفت: با راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک، مجموع اعتبار و موجودی نقد معامله‌گر بررسی می‌شود و به همان اندازه می‌تواند در بازار فعالیت کند‌. فلاح‌پور با بیان اینکه مدیریت ریسک اعتبار تخصیص‌یافته از سوی کارگزار به مشتری نیز در فاز بعدی اقدام‌های سازمان بورس بررسی خواهد شد، از تعیین تکلیف نمادهای متوقف بانکی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در هیات‌مدیره سازمان بورس این موارد تعیین تکلیف شده و بر اساس دستورالعمل‌های جدید اصلاح‌شده در نهایت نماد اغلب بانک‌ها با شرایط تحت احتیاط بازگشایی خواهد شد‌.
جزییات راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک
در همین حال روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار نیز در خصوص راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک در بهمن‌ماه گفت: معامله‌گران کارگزاری‌ها در حال حاضر می‌توانند از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (سامانه نامک) برای هر مشتری بدون محدودیت معاملات انجام دهند در حالی که هیچ نظارتی روی خرید و فروش آنها در زمان انجام معامله، از سوی مدیران کارگزاری نیست و در واقع این امر ریسک بسیار بزرگی برای کارگزاری محسوب می‌شود‌. وی ادامه داد: زمانی که معاملات برخط شکل گرفت، کنترل بر معاملات توسط کارگزار بیشتر شد به این معنی که سفارشاتی که مشتریان از سامانه برخط وارد می‌کردند، در محدوده مانده‌حساب آنها نزد کارگزار یا میزان اعتبار مشتریان مجاز شناخته می‌شد و سامانه معاملات برخط (OMS) از ورود سفارشات بالاتر به هسته معاملات جلوگیری می‌کرد‌. میرصانعی به سنا گفت: در سامانه برخط گروهی هم فیلترهایی وجود دارد که طی آن معامله‌گران کارگزاری صرفا می‌توانند در حد مانده و اعتبار مشتریان برای آنها خرید کنند‌. وی در خصوص سامانه مدیریت ریسک ابراز داشت: اتفاقی که در این میان روی داده است این است که از بهمن‌ماه سامانه مدیریت ریسک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که طی آن معاملات در ایستگاه‌های معاملاتی (سامانه نامک) همانند معاملات در سامانه معاملات برخط (OMS) بر مبنای مانده و اعتبار مشتریان میسر خواهد بود‌. میرصانعی گفت: طبیعتا سامانه مدیریت ریسک، ریسک صنعت کارگزاری را کاهش می‌دهد و مدیران کارگزاری اطمینان حاصل می‌کنند که همه معامله‌گران آنها، چه معامله‌گران ایستگاه‌های معاملاتی و چه معامله‌گران برخط گروهی صرفا بر مبنای مانده‌حساب مشتری و اعتبار تعیین‌شده برای مشتری توسط مدیران کارگزاری، می‌توانند برای مشتری اقدام به انجام معامله کنند‌. دبیرکل کانون کارگزاران در ادامه خاطرنشان ساخت: به این ترتیب او‌ام‌اس‌ها و بک‌آفیس‌ها از بهمن‌ماه مجبور هستند دیتای مانده مشتریان و اعتباری که کارگزاران به آنها اختصاص می‌دهند را به سامانه مدیریت ریسک ارسال کنند و سامانه با دریافت این دیتاها محدودیت خرید در حد «مانده به اضافه اعتبار» برای مشتریان ایجاد می‌کند‌. اگر در این میان اعتبارات یا مانده مشتری در طول روز تغییر کند این تغییرات قابل اعمال در سامانه خواهد بود به این دلیل که سامانه‌ها با هم گفت‌وگو می‌کنند و امکان رد و بدل شدن دیتاها وجود دارد‌.
سهولت معاملات


میرصانعی ادامه داد: بنابراین از روزی که این سامانه شروع به کار کند طبیعتا مشتریانی که برای آنها مانده و اعتباری تعریف نشده یا مانده و اعتبار آنها به سامانه مدیریت ریسک ارسال نشده، اجازه انجام خرید نخواهند داشت‌. این مقام مسوول صنعت کارگزاری در ادامه بیان کرد: راهکار دیگری که برای سهولت معاملات مشتریان در نظر گرفته شده این است که مشتریانی که تمایل دارند از سامانه نامک و اوام‌اس به صورت همزمان استفاده کنند، به این معنی که به صورت برخط سفارش وارد کنند و همزمان هم به معامله‌گر مستقر در ایستگاه معاملاتی کارگزاری سفارش خرید دهند باید انتخاب کنند که چه درصدی از کل توان خرید خود (نقد و اعتبار) در سامانه او‌ام‌اس قابل انجام باشد و چه درصدی از کل توان خرید در سامانه نامک دادوستد شود‌. بنابراین این تفکیک قبل از معاملات در بک‌آفیس کارگزاری انجام خواهد شد‌. وی در ادامه اشاره داشت: امکان تغییر این درصد از توان خرید در طول روز در فاز اول فراهم خواهد شد‌. در فازهای بعدی سامانه مدیریت ریسک، سقف اعتباری هر مشتری کنترل می‌شود و عملا مشتری امکان دریافت اعتبار بیش از حد مجاز در دستورالعمل اعتباری را نخواهد داشت‌. بنابراین سامانه با لحاظ موارد مندرج در دستورالعمل اعتباری، اعتبار تخصیص‌یافته توسط کارگزاری به مشتریان را بررسی می‌کند و در صورت عدم تطابق با دستورالعمل مذکور اعتبار تخصیص‌یافته را معتبر نخواهد شناخت‌. میرصانعی بیان کرد: در فاز اول این سامانه، ریسک کارگزاری کاهش پیدا می‌کند و در فاز بعد ریسک عدم رعایت دستورالعمل اعتباری کاهش می‌یابد‌.
مدیریت ریسک
دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به نکته‌ای اشاره کرد و گفت: مشتریانی که اتصال میان سامانه او‌ام‌اس و حساب بانکی خود را برقرار می‌کنند کماکان می‌توانند به اعتبار مانده‌حساب بانکی خودشان از طریق سامانه معاملات برخط اقدام به خرید کنند‌. در این حالت سامانه با چک کردن حساب بانکی آنها و تایید وجود نقدینگی، اجازه خرید آنها را صادر می‌کند‌. یکی از مزایای پیاده‌سازی این سامانه جلوگیری از ورود درخواست‌های خرید غیرواقعی در لحظات ابتدایی بازار روی نمادهای معاملاتی دارای صف خرید است‌. در حال حاضر بعضا چند برابر درخواست واقعی بازار با هدف جاگیری مناسب برای سفارش‌ها، توسط معامله‌گران ایستگاه‌های معاملاتی برای خرید در نمادهای دارای صف خرید، سفارش وارد هسته معاملات می‌شود که با راه‌اندازی این سامانه، ورود سفارش خرید به سامانه متناسب با توان خرید (مانده+اعتبار) مشتری خواهد بود‌. بنابراین از ورود سفارشات غیرواقعی جلوگیری می‌شود‌. میرصانعی در پایان خاطرنشان کرد: در کل، وجود سامانه مدیریت ریسک، مخاطرات معاملات اعتباری و غیراعتباری را در صنعت کارگزاری کاهش می‌دهد‌. البته برای پیاده‌سازی این سامانه نیازمند مشارکت شرکت‌های نرم‌افزاری هستیم تا با ارسال دیتاهای لازم و ایجاد زمینه گفت‌وگو بین سامانه‌ها، زمینه آغاز فعالیت سامانه جدید در بهمن‌ماه را مهیا کنند‌.
سایر اخبار این روزنامه
در توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نمانیم افزایش هرگونه عوارض در سال آینده ممنوع شد ارزهای دیجیتال همچنان غیر قابل اعتماد؛ تغییرات مدیریتی در سازمان بورس ناکارآمدی طرح‌های اشتغالزایی دولت ادامه دارد؛ انتقاد وزارت ارشاد از بانک مرکزی در پی عدم تخصیص ارز به کاغذ بالکی بیانیه ۱۵۳ نماینده مجلس در مورد تاخیر 4 ماهه دولت؛ سقط جنین در ایران؛ همچنان در پیچ‌وخم پزشکی و فقهی؛ وزارت امور تنهایی ! نقدینگی باز هم رکورد زد راهکار اصناف برای حمایت از تولید و بهبود صادرات؛ ازسرگیری فعالیت غول نفتی آمریکایی در شمال عراق گلایه بازماندگان پلاسکو از بی توجهی ها تهدید به اقدام نظامی حسنی به مکتب نمی‌رفت...! «گروه بین‌المللی بحران» با تاکید بر کارایی برجام: نابودی موشک بالستیک حوثی‌ها در حریم هوایی عربستان روسیه خواهان مذاکرات فوری دولت افغانستان و طالبان شد پارلمان اروپا صادرات فناوری سایبری را کنترل می‌کند بمب ساعتی اقتصاد کشور